Το Coursera είναι μια εταιρεία εκπαίδευσης που συνεργάζεται με τα κορυφαία πανεπιστήμια και οργανισμούς στον κόσμο για να προσφέρουν online μαθήματα στον οποιονδήποτε, δωρεάν.
Έχετε ακούσει για τα “MOOC’s”; Πρόκειται για την ακροστιχίδα των λέξεων Massive - Open OnlineCourses, που μεταφράζεται σε Μαζικά - Ανοιχτά - Διαδικτυακά - Μαθήματα και είναι η νέα τάση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που έχει «αναστατώσει» την παγκόσμια πανεπιστημιακή κοινότητα. Ορισμένα από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου ακολουθώντας το παράδειγμα τεσσάρων διεθνώς αναγνωρισμένων αμερικανικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων (Stanford, Michigan, Princeton και Pennsylvania) «ανέβασαν» σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα κάποια από τα μαθήματά τους, προσφέροντάς τα εντελώς δωρεάν σε κάθε ενδιαφερόμενο. Η πλατφόρμα ανήκει στον οργανισμό COURSERA, που ίδρυσαν οι καθηγητές Επιστημών της ΠληροφορικήςAndrewNgκαι DaphneKoller ,από το πανεπιστήμιο Stanford.Το σκεπτικό των ιδρυτών της εταιρείας COURSERA είναι πολύ απλό και (ακούγεται) κοινωνικά δίκαιο ως και επαναστατικό. Τα έξοδα για πανεπιστημιακές σπουδές αυξάνονται αλματωδώς τα τελευταία χρόνια και εκατομμύρια νέοι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να λάβουν την μόρφωση που επιθυμούν και χρειάζονται. Εφόσον η γνώση φέρνει ανάπτυξη και η τεχνολογία το επιτρέπει, γιατί να μην προσφέρονται τα πανεπιστημιακά μαθήματα σε κάθε ενδιαφερόμενο δωρεάν και μάλιστα από το σπίτι του; Προς τι οι εισαγωγικές εξετάσεις, το άγχος, η περιπέτεια της ξενιτιάς για σπουδές, οι μετακινήσεις;
ΠΟΙΟΣ ΠΛΗΡΩΝΕΙ, ΠΟΙΟΣ ΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ;
Φυσικά όλη αυτή η ιστορία δεν μπορεί να είναι εντελώς δωρεάν. Από πού θα πληρώνονται οι διδάσκοντες και από πού θα προκύπτουν έσοδα για τα πανεπιστήμια που συμμετέχουν, και πώς θα βγάλει και το «κατιτί» της η εταιρεία που έστησε και συντηρεί την πλατφόρμα; Σύμφωνα με την ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια Wikipedia,η πρώτη φάση του όλου εγχειρήματος στήθηκε με την οικονομική ενίσχυση- ύψους $16 εκατομμυρίων- χορηγών, όπως οι L.JohnDoerr και ScottSandell , των επενδυτικών κολοσσών Kleiner, Perkins, Caufield &Byersκαι New Enterprise Associates. Σταδιακά οι φοιτητές θα κληθούν να πληρώνουν για την πιστοποίηση των μαθημάτων που ολοκληρώνουν, ενώ τα έσοδα θα διανέμονται στα πανεπιστήμια που συμμετέχουν στην κοινοπραξία με ποσοστό 20% επί των ακαθάριστων κερδών. Εφόσον τα μαθήματα εξακολουθήσουν όμως να προσφέρονται δωρεάν, ποια μπορεί να είναι τα κέρδη θα ρωτήσει εύλογα ο αναγνώστης. Είπαμε ότι κάποια στιγμή θα αρχίσουν να χρεώνουν-τουλάχιστον για την πιστοποίηση (για τα πανεπιστημιακά credits) αλλά υπάρχουν κι άλλες πηγές εσόδων, όπως από διαφημίσεις (φανταστείτε ότι ορισμένα μαθήματα τα παρακολούθησαν περίπου 100.000 φοιτητές) ή από την πώληση στοιχείων σε ενδιαφερόμενες εταιρείες…π.χ μια εταιρεία θα πληρώνει για να παίρνει από την COURSERA τον κατάλογο με το 2% των καλύτερων σχεδιαστών, μηχανικών κλπ. (αλήθεια αυτό είναι νόμιμο, άραγε;)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τα πανεπιστήμια που συμμετέχουν αυτή την εποχή στην «κοινοπραξία» της εταιρίας COURSERAείναι 33 από τα οποία τα περισσότερα (25 για την ακρίβεια) είναι αμερικάνικα. Πατώνταςπάνωστουςσυνδέσμους πουακολουθούνμπορείτεναδείτεκαιτασχετικάμαθήματαπουπροσφέρονται (ναιδωρεάν): Berklee College of Music ΗΠΑ, Brown University ΗΠΑ, California Institute of Technology ΗΠΑ, Columbia University ΗΠΑ, Duke University ΗΠΑ, École Polytechnique Fédérale de Lausanne ΕΛΒΕΤΙΑ, Emory University ΗΠΑ, Georgia Institute of Technology ΗΠΑ, Hebrew University of Jerusalem ΙΣΡΑΗΛ, Icahn School of Medicine at Mount Sinai ΗΠΑ, Johns Hopkins University ΗΠΑ, Ohio State University ΗΠΑ, Princeton University ΗΠΑ,Rice University HΠΑ, Stanford University ΗΠΑ, The Hong Kong University of Science and Technology ΧΟΝΓΚ-ΚΟΝΓΚ, The University of British Columbia ΚΑΝΑΔΑΣ, University of California, Irvine ΗΠΑ, University of California, San Francisco ΗΠΑ, University of EdinburghΜ.ΒΡΕΤΑΝΙΑ, University of Florida ΗΠΑ, University of Illinois at Urbana-Champaign ΗΠΑ,University of London International Programmes Μ.ΒΡΕΤΑΝΙΑ, University of Maryland, College Park ΗΠΑ, University of Melbourne ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ,University of Michigan ΗΠΑ, University of Pennsylvania ΗΠΑ, University of Pittsburgh ΗΠΑ, University of Toronto ΚΑΝΑΔΑΣ, University of VirginiaΗΠΑ, University of Washington ΗΠΑ, Vanderbilt University ΗΠΑ, Wesleyan University ΗΠΑ. ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΣΦΕΡΟΝΤΑΙ Sciences, Business &Management, Computer Science: Artificial Intelligence, Robotics, Vision Computer Science: Programming,Software Engineering Computer Science: Systems, Security, Networking Computer Science: Theory Economics, Finance, Education, Electrical and Materials Engineering, Food and Nutrition, Health and Society & Medical Ethics, Humanities, Information, Technology and Design, Law, Mathematics, Medicine, Music, Film and Audio Engineering , Physical& Earth Sciences, Social Sciences, Statistics, Data Analysis, and Scientific Computing
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ:
Καθώς τα μαθήματα είναι δωρεάν, ο καθένας έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει το μάθημα που επιθυμεί χωρίς καμία υποχρέωση ή προ-απαιτούμενη γνώση. Παρακολουθώντας είτε «ψήνεσαι» και συνεχίζεις, είτε «τα βρίσκεις μπαστούνια» και εγκαταλείπεις. Φυσικά είναι λογικό ότι σε πολλά μαθήματα χρειάζεται να έχει κάποιος βασική γνώση τόσο του γνωστικού αντικειμένου (επίπεδο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) όσο και της αγγλικής γλώσσας (σε σχετικά προχωρημένο επίπεδο-poficiency Γ1 τουλάχιστον) για να είναι σε θέση να διαβάσει τη σχετική βιβλιογραφία, να παρακολουθήσει τις ολιγόλεπτες βιντεοσκοπημένες διαλέξεις των καθηγητών και να συμμετέχει στα φόρουμ, όπου γίνονται συζητήσεις και ανταλλαγές μηνυμάτων μεταξύ των συμφοιτητών. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ: Η εγγραφή είναι πολύ απλή. Αν διαθέτεις υπολογιστή και σχετικά γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο, επισκέπτεσαι την ιστοσελίδα https://www.coursera.org/ και διαβάζεις πληροφορίες για τα προσφερόμενα μαθήματα (216 σήμερα που γράφουμε) των πανεπιστημίων που συμμετέχουν (33 σε αυτή τη φάση). Δημιουργείς το λογαριασμό σου δίνοντας τα στοιχεία σου και την ηλεκτρονική σου διεύθυνση και ξεκινάς.
ΔΙΑΡΚΕΙΑ-ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
Τα περισσότερα μαθήματα διαρκούν 5-12 εβδομάδες και προσφέρονται με τη μορφή βιντεοσκοπημένων διαλέξεων (όχι πάνω από 10 λεπτά σε διάρκεια η κάθε μια) που συνοδεύονται από σχετική βιβλιογραφία και κάποιες δραστηριότητες-εργασίες. Σε ορισμένα μαθήματα, όπου το επιτρέπει το γνωστικό αντικείμενο και είναι πρακτικά δυνατό, η αξιολόγηση γίνεται μεταξύ συμφοιτητών (peer evaluation) ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις βασίζεται στις εργασίες που πρέπει να κατατεθούν σε συγκεκριμένες ημερομηνίες. Κατά μέσο όρο απαιτείται διάβασμα περίπου 7 ωρών την εβδομάδα αλλά μπορεί και περισσότερο ανάλογα με τη γνώση του αντικειμένου, το υπόβαθρο στην αγγλική γλώσσα και τη διάθεση του καθενός να αξιοποιήσει συμπληρωματικές πηγές και να μελετήσει διεξοδικότερα, πέρα από τα υποχρεωτικά άρθρα πάνω στα οποία βασίζονται και ορισμένες από τις εργασίες.